Helyszín címkék:
Elkülönülő szezonok, minden pénztárcának megfelelő izgalmas és trendi desztináció: Magyar tenger 2.0
Francisck Réka Alíz
Mikor lesz négy évszakos a Balaton?
Jó hírem van: már az. Persze, van még teendőnk bőven ahhoz, hogy a nagyon is élő sztereotípiákat megdöntsük. Amikor arról kérdeztük az embereket, mi jut eszükbe az országimázs szempontjából is meghatározó Balatonról, jöttek a várt (de nem remélt) válaszok: strand, július-augusztus, hekk, lángos… arra mindazonáltal nem voltunk felkészülve, hogy az első 25 szó között nem szerepel majd például a bor; és a bringa is csak a 17. helyen! A magyar lakosok túlnyomó többsége járt már a Balatonnál, vannak emlékképei gyermekkori táborozásról, családi nyaralásról – jellemzően a vízpartra fókuszálva. Ne felejtsük el azonban, hogy a térséghez 177 település tartozik, melyből csupán 41 fekszik közvetlenül a part mentén! A cél az, hogy a továbbiak is egyre inkább bekapcsolódjanak a turizmus vérkeringésébe, azaz egyre többen fedezzék fel a tó hátországát.
Van miért útra kelni, hiszen a nyár végével a Balaton nem zár be!
A VisitBalaton365 azzal a céllal jött létre, hogy megmutassa, igenis lehet találni programot a térségben, egész évben. Nem arra törekszünk, hogy meghosszabbítsuk a szezont, mert aki azért jön tavasszal vagy ősszel, mint nyáron, az nagy eséllyel csalódni fog. Az időjárás nyár előtt és után a természetben űzhető aktivitásokat keresőknek kedvez – no meg a gasztroturistáknak.
Míg nyáron 15.000 szolgáltató verseng a vendég figyelméért, addig télen 1.500…
Igaz, bár ezutóbbi szám vélhetően nőni fog a kampányainknak köszönhetően. Meg kell jegyeznem, hogy az elmúlt néhány év kihívásainak volt pozitív hozadéka is: történt egy letisztulás – vagy öntisztulás, gasztronómiai berkekben. Akik csak félig gondolták komolyan, hogy bisztrót nyitnak, mert az jópofa – azok kihullottak. Sok szolgáltató dolgozik a térségben 15, 20, vagy annál is több éve, egész éves nyitvatartással. A Balatonpart nem ürül ki télen, hiszen vannak, akik itt élnek – hozzávetőlegesen 400.000 ember. Sőt, egyre többen vallják magukat balatoninak – olyanok, akik második otthonként tekintenek rá, köztük én is. Mi ezáltal ügyfelei vagyunk az itteni szolgáltatóknak, azaz idehozzuk a fogyasztásunkat, akár saját üzletünket. S miért? Mert tetszik, hogy gyönyörű a táj, szép az épített környezet. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy ezt a térséget számos törvény védi, itt soha nem lesz akku- vagy autógyár. Mi, akik egész évben figyeljük a Balatont, sok-sok arcát látjuk, s nyomon követjük a fejlődést, elvárjuk, hogy minőségi szolgáltatásokat kapjunk.
Milyen lépések történtek eddig a turizmust ösztönzésére?
A Magyar Turisztikai Ügynökséggel együttműködve 2019 óta dolgozunk a Balaton négy évszakos kínálatának megteremtésén – a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia 2030 mentén, mely többek között a szezonalitás mérséklését is célul tűzte ki. BalatonBike365 márkanéven az elmúlt években egy olyan térségi szintű látogatómenedzsment rendszert hoztunk létre, melynek eredményeként egyre többen keresik fel a Balatont ősszel és tavasszal is. 2024-től munkánkat kiterjesztve már nemcsak a kerékpáros lehetőségeket, hanem a balatoni turisztikai kínálat teljes spektrumát támogatjuk kommunikációval, a szolgáltatókat pedig szakmai szinten. Életre hívtuk a VisitBalaton365.hu weboldalt, amely közel 1500 egész évben nyitva tartó szolgáltató – köztük szálláshelyek, vendéglátóhelyek és négyévszakos attrakciók –, nagyságrendileg 80 fesztivál és számos további rendezvény ajánlatát gyűjti össze. „1000 indok az őszi Balaton mellett” néven pedig sikeresen lezajlott a kifejezetten a belföldi nagyközönséget megcélzó őszi forgalomélénkítő kampányunk.
Hová, merre induljunk az adatbázis szerint ezen a télen, vagy majd kora tavasszal?
Márton-naptól a jégpályanyitásokig egymás után futottak eddig is az események, s gazdag a kínálat a hidegebb hónapokra is: gasztronómiai és kulturális programokat, sporteseményeket, teljesítménytúrákat, zenei programokat egyaránt találunk a repertoárban. Balatonfüred, Siófok és Tihany desztinációkban, mind rendeznek évvégi szabadtéri eseményeket, érdemes folyamatosan figyelni az eseménynaptárakat. Adventi vásároknak se szeri, se száma – különösen hangulatos közülük az Adventi Gesztenyesütés és Karácsonyi Vásár december 14-15. között, a gyenesdiási községháza szervezésében. December 21-én Zamárdiban karácsonyi kertmozit szerveznek: forró italokkal, mézeskaláccsal, koncerttel és egy fantasztikus filmmel várnak minket. December 31-én a Badacsony-hegyen Óévbúcsúztatató túrára nevezhetünk be, míg február 8-9.között farsangi hétvégén vehetünk részt, 10 badacsonyi étteremben. Vízre is szállhatunk: egészen március 16-áig tart a Hévíz-patak evezések program, amikor is a 8 km-es meleg vizű csatornán Hévízről indulva Fenékpusztáig kajakozhatunk, kenuzhatunk, sőt: akár SUP-ozhatunk is, képzett túravezetők kíséretében. Igazán különleges élmény ködben vagy hóesésben megtenni ezt a távot! Nyilvánvaló, hogy télen nem az alapja a turizmusnak maga a Balaton, inkább festői háttere – hacsak a vitorlázást nem vesszük számításba – de egyébként számításba vehetjük, mert télen is zajlanak regatták. A kompok szintén járnak a két part között, tervezhetünk velük – hacsak nem fagy be a tó. Tavasszal aztán jöhet a lovaglás, terepfutás. Bringázni bármikor lehet – csak legyen megfelelő ruházatunk. Javaslom a BB365 applikációjának használatát, melyen egy ujjmozdulattal ki lehet iktatni a földutakat az útvonaltervből, tehát esőben és zordabb időben is bátran rábízhatjuk magunkat. A téli erdő felfedezése is varázslatos – az erdőgazdaság nyitott a turisták irányába. Ne lepődjünk meg, ha vadakat látunk, s a SEFAG (Erdészeti és Faipari Zrt.) tanácsát sem árt megfontolni: 9 h-16 h közé időzítsük a bóklászást, hiszen a vadászturizmus is erősödik. Azok számára, akik elsőre bizonytalanok a program-szemezgetésben, a VisitBalaton365 honlapján hetente 2-3, többnapos kikapcsolódási lehetőséget ajánlunk, csomagban – aktív és kulturális programmal, gasztronómiával, szállással – olyan rejtett kincseket, amivel a Balaton környékének kevéssé ismert arcát is megismerheti az utazó.
Mennyire volt „könnyű menet” a különböző szervezetekkel és szolgáltatókkal mindezt tető alá hozni?
Ez igazából egy folyamat, s ma is tart. Nem kérdés, hogy a minőségi élmények iránti keresletet szükséges növelni, s annak eleget tenni.
Kialakítani és megerősíteni a Balatont, mint márkát, és újrafogalmazni a Balaton térséget, magától értetődő és életbevágóan fontos – ahhoz, hogy kitörjünk abból az ördögi körből, amelyben a vendégek úgy gondolják, hogy „minek menjenek a Balatonra, úgysincs nyitva semmi!”; miközben a vendéglátósok azt mondják, „miért nyissanak ki, ha úgysem jön senki?!”.
Rendkívül felemelő érzés megtapasztalni a nyitottságot és befogadást a szolgáltatók, illetve az olyan szervezetek részéről, mint például a BAHART, a Balatoni Kör, illetve számos fesztiválszervező. Egyetértünk abban, hogy a cél nemcsak a vendégforgalom növekedése, hanem a fenntartható, lassú turizmus megteremtése – ez mindannyiunk jól felfogott érdeke, vendég- és szolgáltatói szempontból egyaránt. Abszolút win-win – ahogyan manapság mondanánk.