Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

Fedezd fel kerékpárral az Alpokalja–Fertőtáj világát!

• Käesz Judit
    A kerékpárosok számára a Fertő-Hanság Nemzeti Park és a Neusiedler See-Seewinkel Nationalpark kifejezetten csalogató, sík terepeivel és változatos útvonalaival, amelyek szőlőskertek borította vidéken, a tavat körülvevő nádason, és olyan történelmi településeken át vezet, mint Fertőd.

A klasszikus Fertő tó kerülő kör hossza 115 km, melyet akár 1 nap alatt is megtehetünk, de érdemes inkább 2 napra tervezi a túrát. Amennyiben időnk engedi, és strandolni vagy az út melletti nevezetességeket, látnivalókat is szeretnénk megnézni, akkor inkább egy 3-4 napos időtartammal számoljunk. A kerékpárút többnyire teljesen sík vidéken halad, a magyar oldalon csak Hegykő és Fertőd, illetve Balf és Fertőrákos között kell kisebb-nagyobb emelkedőkkel számolnunk. A legideálisabb kiindulási pont Fertőd, és az első éjszakát Purbachban érdemes eltöltenünk.

Fertődről Fertőszéplak irányába induljunk, Hegykő, Fertőhomok, Hidegség és Fertőboz után érünk Balfra, amely 12 km távolságra van a kiindulási helyünktől. Ezekben a Fertő parti falvakban ivóvízzel ellátott kerékpáros pihenők várnak bennünket. Érdemes Fertőboznál megállnunk, a Gloriette kilátóból gyönyörű panoráma tárul elénk, és innen egy rövid kitérővel eljuthatunk Nagycenkre, ahol a Széchenyi kastélyt is megnézhetjük. Balfról haladjunk tovább a kissé kacskaringós úton, útközben megnézhetjük a Zsolnay-ivókutat, melynek forrásvizét a római időktől használják, és ahol természetesen mi is feltölthetjük kulacsainkat. Innen a kijelölt kerékpárúton a szőlődombok között tekerve emelkedőkön keresztül jutunk el Fertőrákosra, ahol egyenesen a főutcára érkezünk. Ha tehetjük, nézzük meg a középkori pellengért, a Fertőrákosi Kőfejtőt, a püspöki palotát és a Mithras-szentélyt.

Másnap Breitenbrunn, Winden am See és Jois után fogunk elérni Neusiedler am See-be.  Ha strandolni szeretnénk, akkor itt egész biztos, hogy jó helyen vagyunk. Pihenjünk meg egy kicsit, térjünk be a számos kávézó vagy étterem valamelyikébe. Weiden am See-től Podersdorfba vesszük az irányt, ahol egy sztyeppe jellegű tájon vágunk át, a Zitzmannsdorf-i pusztaságon, mely a Nemzeti Park fokozottan védett területe. A közvetlenül a tóra nyíló strandfürdő mellett kerekezzünk be Podersdorfba, és amennyiben 3 naposra terveztük a túrát, akkor a második éjszakánkat itt töltsük el. Menjünk ki a moló végére, nézzük meg az északi-tengeri hangulatot idéző világítótornyot, és strandoljunk egy kicsit! Ilmnitz lesz a következő napi célállomás, érintve a Nemzeti Park központi bemutatóhelyét a falu északi határában. Az illmitzi kikötőbe vezető útnál lévő kilátótoronyból remek kilátás nyílik a tóra, majd Apetlon következik, ahonnan már csak 4 km a határ.

Sarród felé kerekezve elérjük a Nemzeti Park területét, pár száz méterre egy fából épült kilátótoronyból vehetjük szemügyre a mocsaras lápvidék gazdag madárvilágát. Keresztezzük itt a Hansági-főcsatornát, ahonnan a Sziki Őszirózsa tanösvény is indul. Következő állomásunk Lászlómajor, a Fertő-Hanság Nemzeti Park bemutató majorsága, az Esterházyak egykori gazdasági központja, és megnézhetjük a Makovecz Imre stílusában épített Kócsagvárat is. Innen már csak pár méter Sarród, melynek hangulatos főutcáján végiggurulva be is érünk Fertődre, ahol a Fertődi Esterházy kastély parkjában való megpihenéssel zárhatjuk a túrát. Ha pedig nem szeretnénk ekkora nagy kört megtenni kerékpárral, akkor egy hajókirándulással ezt lerövidíthetjük: Mörbischnél komppal hajózzunk át Illmitz kikötőjébe és onnan folytassuk tovább.

A kőfejtőnél ágazik el az út, amely Fertőmeggyesre (Mörbisch) visz. Innen remek a kilátás a Fertő tó nádtengerére. A szőlők között tekerve érünk a határátkelőhöz. A kerékpárút itt is egyenesen Mörbisch főutcájába visz bennünket, ahonnan kis közök – ún. Hofgassék – nyílnak mindkét oldalon, igazi különlegességek. Folytassuk Ruszt felé az utat, amely a Fertő tó egyik legszebb települése, rengeteg hangulatos vendéglátóhellyel, érdemes itt egy frissítőre megállni. Ezt követően Oggau irányába folytatjuk utunkat, a következő település Donnerskirchen, és már be is kerekezünk Purbachba. Purbachnál már az utunk felét magunk mögött hagytuk, úgyhogy szánjunk időt arra, hogy megnézzük a több helyen is megmaradt városfalat a néhány középkori kapuval, a plébániatemplomot vagy a híres purbachi borpince negyedet.