Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

Aktív

3 túraútvonal, amely télen is varázslatosan szép!

• Szabó Sára
Nem biztos, hogy télvíz idején több tíz kilométeres túrára kívánkozunk, pedig hatalmas élmény tud lenni! A hófödte hegycsúcsok, a kopasz fák zúzmarás ágai, a téli álmot alvó természet mind olyan varázslatos látványt nyújthat, hogy kár kihagyni ezt az élményt! Következzen három útvonal, három remek szállással és számtalan látnivalóval!

A Balaton-felvidék egyik legszebb kilátása bohém levezetéssel

Az Országos Kéktúra hatodik szakasza igazi csemege lehet kezdőknek és tapasztalt túrázóknak egyaránt. Változatos tereppel, jelentős szintemelkedésekkel, ám csodás, Balatonra nyíló panorámával lopja be magát a szívünkbe. Az összesen 48,2 kilométeres távot érdemes feldarabolni, például úgy, hogy csak Káptalantótitól Szentbékkálláig menetelünk. Ha ezt a szakaszt választjuk – bár nem lesz könnyű falat – a Csobánc nyújtotta páratlan kilátás, és a változatos terep minden bizonnyal maradandó emlék lesz.

Káptalantótiból, a Horváth Kert büfétől indulunk, innen pedig egyenesen a Csobánc kimagasló csúcsa felé vesszük az irányt. Miután felkaptattunk a hegyre, pecsételjünk, és fújjuk ki magunkat. Jól megérdemelt lesz a pihenés! A Csobáncot lankás utakon, kanyargós ösvényeken, csodálkozó szarvasmarhák mellett hagyjuk el, végül északról kerüljük a Hajagos bazaltbányát. Mindszentkálla felé folytatjuk utunk, a kék sáv jelzés azonban nem tér be a faluba, előtte balra fordul a Theodora-Kékkő Tanösvény felé. Erre jutunk el a szentbékkállai kőtengerhez, de ha ez már sok lenne, térjünk be Mindszentkállára, szuper szállás található itt!

A Bohém Ház Projekt vidám, színes, bohókás vendégház, tele a tulajdonosok utazás során gyűjtött kincseivel. Az eklektikus belső térben egy hálószoba található, de a ház gazdái folyamatosan fejlesztenek, alakítanak, bővítenek. A házikó a hidegebb hónapokban különösen hangulatos, meghitt menedék a hosszú menetelés után. Ha van még bennünk energia, érdemes – előre egyeztetett időpontban – ellátogatni a közeli Kőróka Pincészetbe, és feltankolni néhány üveggel a boraikból.

Mintha a világ tetején lennénk: túra a Mátrában, egy csipetnyi eleganciával

Az Országos Kéktúra huszadik, Mátraverebély és Mátraháza közötti szakaszát indítsuk rendhagyó módon, mégpedig pihenjünk előre! Mátraszentistvánon ugyanis páratlan szállás található. A Montem Vendégház nemcsak egy mesés hely, ahol álomra hajthatjuk a fejünket, több annál; szemléletformáló erővel bírhat már az is, ha megfordulunk ezen a példaértékű, holisztikus és környezettudatos szemlélettel életre hívott, varázslatos helyen. Ahogy Nagykovácsy Tibor tulajdonos fogalmaz:

a Montem egy megvalósult családi álom, egyben misszió is, egy jobb és fenntarthatóbb életmód népszerűsítésére.

Az épület már megjelenésében is egyedi; reflexió a környezet stílusjegyeire. Egyszerre illeszkedik a tájba, és egészíti ki ezt a csodálatos térséget. Energiaellátása alternatív, továbbá olyan egyedi, környezetbarát megoldásokkal találkozhatunk itt, amelyből akár mi is ihletet meríthetünk. Például a mellékhelyiségeket esővízzel öblítik, és az épület a földbe mélyed, ami télen fűt, nyáron hűt. A belső tér is megér egy misét; a 7 szobás épület tele van egyedi bútorokkal, de van itt szauna és dézsa is. A közösségi teret még otthonosabbá varázsolja a kandallóval felszerelt nappali; összeérve a kulináris kalandozás színterével, ahol a Montem-vendégek a mondhatni intuitív, örömfőzés eredményét kóstolhatják nap, mint nap.

Miután feltöltekeztünk bőséges reggelivel, nekivághatunk az alig 14 kilométeres szakaszunknak. Az útvonal először betér a faluközpontba, majd tovább vezet Mátraszentlászlóra. Itt akár rögtön kezdhetjük egy kis kitérővel is a menetelést: a sárga sáv jelzés mentén elérhető a vörös-kői kilátó, ahonnan fenséges panoráma nyílik a Mátra-bércre. Először kopár, gyepes növényzet mentén, majd a piszkés-tetői csillagvizsgálót elérve fenyves, bükkös területen gyalogolunk. Nemsokára elérjük a Galya-tetőt, majd az ország egyik legizgalmasabb, nemrég felújított kilátóját, benne bivakhelyiségekkel, és panorámával a Bükkre, a Magas-Tátrára, és az alattunk hullámzó dombvidékre. „Innen már csak lefelé” – gondolhatjuk jogosan. Vércverés felé ereszkedünk, majd a Csór-hegyet érintve haladunk a Mátra-nyeregben. Nemsokára elérjük Mátraházát, ahol a Mátra büfénél szó szerint megpecsételhetjük a fantasztikus napot.

Kalandozások a Dunántúlon Rockenbauer Pál nyomán

A Rockenbauer Pál Dél-dunántúli Kéktúra Magyarország kevésbé ismert tájain vezet végig, a mecseki turistaút-hálózatot is felölelve. Ezt, a több mint 560 kilométer hosszú túraútvonalat minden kalandornak látnia kell, már természeti kincsei, geológiai különlegességei, valamint gasztronómiai kínálata miatt is. Kezdjük a Zobákpuszta és Óbánya közötti szakasszal!

Az alig 12 kilométeres túrát a szénbányászat idején jelentős irtványtelepülésen kezdjük, majd mesés égerligetes tisztásokon át haladunk az erdőben. Utunkat a völgyben a Hidas-patak kíséri, első pihenőnket a Csurgó-forrásnál érdemes megejtenünk. Nemsokára megérkezünk a Cigány-hegyhez, ahonnan csak egy kőhajításnyi kitérő a Zengő csúcsa. Itt az egész Kelet-Mecsek térsége a lábunk előtt hever. Pazar látvány! Nemsokára elérjük az idilli, apró falucska, Kisújbánya utcáit. A településre érve térjünk be a Klumpás Tanyára egy pihenőre. Ezután kezdődik a mecseki Kéktúra messzeföldön híres szakasza, az Óbányai-völgy. Izgalmas sziklaformációk (Csepegő-szikla), oldalra billent mészkőrétegeken lecsorgó patakvíz (Ferde-vízesés) és egyedi mésztufa-képződmények jellemzik a térséget. Remek fotótémák, de akár leánykérésre is alkalmas helyszínek ezek.

A vadregényes szakaszt Óbányához közeledve az egyre sűrűsödő épületek sora töri meg, végül a Pisztrángos-tavak jelzik, megérkeztünk! A zsákfalu végén meg is pihenhetünk, itt találjuk ugyanis a Pisztrángos Vendégházat. A szálláson maximum hat fő fér el kényelmesen. Másnapra mindenképpen kérjünk bőséges reggelit, házi pékáruval, a tulajdonosok saját készítésű biolekvárjaival, és a környékbeliek portékáival.