A Visit Hungary által szervezett Tourism Summit 2025 a turisztikai ágazat egyik legfontosabb szakmai eseménye volt. A kétnapos konferencia középpontjában a fenntarthatóság, a felelős utazás és az etikus innováció állt. A zárónapon mutatták be a fenntartható turizmus ötven legjobb hazai gyakorlatát összefoglaló kiadványt, amely a Visit Hungary és a koppenhágai Sustainia együttműködésében készült és amely hazánkat is felhelyezi a környezettudatos utazók érzelmi térképére. Sor került annak az úttörő fejlesztésnek a prezentálására is, amely a fürdők és fürdőzők ökológiai lábnyomát méri.
„Azért szerveztük ezt a konferenciát Budapesten, hogy teret biztosítsunk a tanulásnak, az inspirációnak és a szakmai eszmecserének” – fogalmazott Csendes Olivér a szakmai csúcstalálkozó zárónapján. A Visit Hungary vezérigazgatója szerint „az utazás vált az új tanteremmé; egy olyan hellyé, ahol nemcsak tanulhatunk, hanem fejlődhetünk, megváltozhatunk és átalakulhatunk – megérkezhetünk magunkhoz és másokhoz. A bizalom a turisztikai iparág valutája: bizalom az utazók és a desztinációk, a köz- és a magánszektor, valamint az emberek és technológia között”. A két napon át zajló konferencián a hallgatóság soraiból is számtalan jó kérdés érkezett az előadásokra reflektálva. „A legnehezebb beszélgetések azonban nem a technológiáról, hanem az etikáról és az értékekről szóltak” – mondta a vezérigazgató, hozzátéve: „ha a mesterséges intelligencia tanít meg minket egyre több mindenre, akkor talán az utazás tanít meg majd bennünket arra, hogy mit is jelent valójában embernek lenni, egymáshoz kapcsolódni”.

A Tourism Summit második napján a fenntartható turizmus és a felelős utazás volt az előadások és a kerekasztal-beszélgetések középpontjában. Xavier Font, az Egyesült Királyságban működő Surrey Egyetem fenntarthatósági marketing professzora szerint „lenyűgöző az a változás, ami végbemegy a magyar turisztikai szektorban”. A professzor elismeréssel beszélt az itt folyó szakmai munkáról, mint mondta: „ezért is vállalta el a felkérést Magyarországról.” Úgy véli: „A pozitív példák és jó gyakorlatok kiemelése a legjobb út ahhoz, hogy a szolgáltatókat is megnyerjük a fenntarthatóság ügyének”. Ez további előnyökkel és vendégekkel járhat, s növeli a turisztikai szolgáltatók versenyképességét.
A zárónapon bemutatták a Visit Hungary és a koppenhágai Sustainia gondozásában készült kiadványt is, amely a fenntartható turizmus terén az ötven legjobb hazai gyakorlatot foglalta össze a borászatoktól kezdve a szálláshelyeken át a különféle turisztikai attrakciókig. A Sustainia vezérigazgatója, Rasmus Schjødt Larsen kiemelte:
„Ezzel a kiadvánnyal Magyarország is felkerült a környezettudatos utazók érzelmi térképére. Az itt látható kezdeményezések bizonyítják, hogy a magyar turizmus képes egyszerre növekedni és felelősséget vállalni.”
A kiadvány angol nyelven már letölthető, és hamarosan magyar nyelven is elérhető lesz a Visit Hungary weboldalán.

Magyarország több évszázados hagyománnyal rendelkezik a fürdőkultúra terén, így nem véletlen, hogy a budapesti Tourism Summiton került sor annak a kalkulátornak a nemzetközi bemutatójára, ami a fürdők, a spa-k és wellnessközpontok, valamint a fürdőzők ökológiai lábnyomát méri a (légiközlekedésben már bevett módon). Az Egyesült Királyság kormánya régóta támogat ilyen jellegű projekteket a tudástranszfer partnerségi programjának keretében – ennek köszönhető a Surrey Egyetem neves kutatói, professzorai, illetve a Therme Group által készített karbon-kalkulátor. . Alkotóinak szándéka, hogy ezzel a megoldással is segítsék a létesítmények fenntartóit az okos, optimalizált működésben, a költségek csökkentésében, illetve az uniós jogszabályoknak való majdani megfelelésben.
„A Tourism Summit nem egy esemény, hanem egy folyamat. Ezért 2026-ban is folytatjuk – új témákkal és azzal a céllal, hogy Magyarország továbbra is a jövőképes és fenntartható turizmus élvonalában maradjon” – jelentette be Csendes Olivér, a Visit Hungary vezérigazgatója.
Magyarországon a versenyképesség és a gazdasági növekedés egyik legfontosabb összetevője a turizmus, amely a bruttó hazai termék több mint 13 százalékát adja, és 400 ezer magyar család megélhetését biztosítja. Az ágazat 2024-ben történelmet írt: minden korábbinál több, összesen 18,2 millió látogató érkezett hazánkba. Idén szeptember végéig – a múlt évhez képest három héttel korábban – pedig már 15 millió turista látogatott Magyarországra.
Fotók: Visit Hungary