Ugrás a tartalomhoz

Aktív

Rejtett fürdőtavak Sopron környékén

• Erdélyi Csilla
    Sopronba általában nem fürdőzni megy az ember, de azért a rekkenő nyári hőségben igencsak jól esik vízparton tölteni pár órát. 3 titkos tippet árulunk most el, amiről csak kevesen tudnak.

Tómalom (Teichmühle)

Soproniként arra emlékszem vissza, hogy nyaranta kis városunk lakói vagy a Fertő-tóra, vagy a Tómalomra jártak. A Fertőről már este 6-kor haza kellett jönni, mert határsáv lévén, a vasfüggöny lehullásáig csakis külön, évente kiváltandó engedéllyel szabadott belépni. Az igazolványt leadva egy középen lyukas, sorszámozott rézérmét kapott az ember, ez valamiért nagyon élesen belém égett. Mint ahogy az is, hogy a Fertő-parton való fürdőzés inkább hasonlított iszapfürdőre, mint kristálytiszta hegyi tó vizére. Ezért jobban örültem, hogy itt tizenévesen vitorlázni kezdtünk, és akkor már ritkábban kellett az egyébként nagyon jótékony hatású vízben megmártóznunk.

Ezt megelőzően, egészen kis gyerekként a Tómalomra jártunk a családdal, ahol különböző cégeknek üdülőik voltak, mi is ilyenben voltunk. Gondolom, könnyebb volt kisgyerekekkel a teljes komfortot élvezni egy jól felszerelt házban, mint a strandon levezényelni például a délutáni sziesztát. Majd legközelebb negyven évvel később, tavaly látogattam el újra a tófürdőhöz, éppen Londonból hazalátogató barátnőmmel. Bevallom, nagyon kellemes meglepetés volt! A régi fürdőházat körülölelő kőfal megmaradt – a tavat egyébként 1842 óta használták fürdőzésre is, mellette teraszosan kialakított zöld füves részen lehet az erdei fenyők mediterrán illatú árnyékában hűsölni, de a tó vize is nagyon lágy és hideg. Van egy úszóstég is, és a gyerekeknek egy sekély játszórész. Maga a tó mély, nem véletlen, hogy itt régebben búvár-tájékozódási versenyeket is rendeztek. A büfé is jó, kitűnő a lángos, a fröccs és a palacsinta, igazi magyar strandhangulat. Sopronból biciklivel is legurulhatunk ide – de vigyázat: visszafelé, hacsak nem e-bike-kal közlekedünk, dombnak felfelé tekerni igencsak fárasztó, viszont autóval mindössze 10 perc alatt elérhető a tó, Kőhida/ Fertőrákos irányába indulva.

Ritzing

A tó Ausztriában található, de nagyon könnyen megközelíthető Sopronból, egy erdei úton haladva, autóval. (Határőr nincs, de lezárások idején ezt az utat is blokkolják.) A tó különlegessége, hogy a Lőverek folytatásában található, ahol pár fokkal mindig hidegebb van, mint a városban, és ennek köszönhetően a víz is hideg. A tó elég nagy, benne úszóstégek, csúszda, büfé, árnyékot adó fák. Amit nagyon szeretek itt, az az, hogy a tó körüli terület enyhén emelkedik, ezért ha már nagyobb gyerekekkel van az ember, nem csak közvetlenül a tó partjáról lehet őket kényelmesen szemmel tartani. Itt persze euróval kell fizetni mindenért, de kártyát is használhatunk. Abban pedig szinte biztosak lehetünk, hogy a határkörnyéki vendéglátóhelyek személyzete szinte kivétel nélkül magyar. Még egy szó az erdőn át vezető útról: Brennbergbányáig kell elmenni, és ott a templom előtt jobbra be az erdőbe Hermes irányába. Ha először járunk erre, akkor azért vigyünk GPS-t, mert a kitáblázás elég véletlenszerű. Ha nem vállalkozunk a titkos útra, akkor Harka/Neckenmarkt felől is mehetünk, ami szintén csodás, jól kabriózható útvonal a gyönyörű szőlőföldek között.

Neufelder see/ Ausztria, Neufeld an der Leitha

Ez a tó is Ausztriában található, Soprontól csupán fél óra autóval. Nyáron szintén kellemesen hideg marad, 24-25 fok fölé nem szokott melegedni a vize. Rengeteg rendezvénybe is belefuthatunk itt, a zenés fesztiváltól a maratonon át az adventi vásárig. A tó körül sok kis hétvégi kabin és camping is található. A tó néhány helyen akár a 35 méteres mélységet is eléri, nagyon tiszta a vize, így búvárkodásra is alkalmas. A szokásos vizisport-eszközökön felül van gördeszka-pálya és Streetball pálya is.

Ha nincs időnk nagyot kirándulni, akkor pedig irány a 2021-ben teljesen újraépített Lővér Strandfürdő Sopronban – ami szintén remek választás forró nyári időben, fürdőzésre.