Helyszín címkék:
Kulturális ékszer történelmi tájakon – A pannonhalmi Hefter László stúdió és galéria
Hype&Hyper
A galéria története
A 2006 óta működő stúdió és galéria az elismert magyar művész, Hefter László alapító nevét viseli, aki a hetvenes években érkezett Pannonhalmára: a főapátságban volt restaurátor több éven át. Az itt töltött idő alatt beleszeretett a város miliőjébe és megvásárolta a jelenlegi galéria helyszínét adó telket. A célja, hogy a magyar üvegművészetnek legyen egy állandó bemutatkozási tere, nagyjából két évtizede valósult meg: létrejött az első, szakmabelieket összefogó és az érdeklődő laikusok által is bármikor látogatható meditatív tér, ahol szívesen elidőzhet az ember.
Művészeti kiállítások és látványstúdió
A galéria fő célja, hogy lehetőséget teremtsen a kortárs magyar üvegművészeknek arra, hogy műveiket bemutathassák a nagyközönségnek, és hogy inspirációt nyújtsanak azoknak, akik érdeklődnek e művészet iránt. Az állandó, ám a kiállított anyagot tekintve folyamatosan változó tárlat mellett az előtérben izgalmas időszaki kiállítással fogad a galéria, jelenleg Sipos Balázs iparművész alkotásaiból.
A kiállítási tárgyak közül számos eladásra is kerül, ezért az állandó dinamizmus, amely által mindig új és új fény vetül az üvegre, mint évezredek óta használt anyagra. Míg a légies kiállítótér a szobrászathoz közeli kortárs üvegplasztika remekeit mutatja be, a stúdió és maga a Hefter család fő profilja az építészethez kapcsolódó üveg. Ebben a térben mesélik el látványosan, hogy éppen milyen munkákon dolgoznak.
Világító asztalon mutatják meg, hogy a restaurátori felkérésekre érkező tárgyak milyen aprólékos procedúrán mennek keresztül: először megvizsgálják a felületet, hogy milyen beavatkozást tartanak szükségesnek, majd hosszas dokumentáció előzi meg a rekonstrukciót. Hatalmas üvegbetétek, díszes, festett címerek, látványos üvegdíjak, és üvegékszerek – melyekhez az alapanyag Muránóból érkezik – készülnek a látványtérben. Az említett műhely korábban szintén kiállító rész volt, míg pár évvel ezelőtt egy nagy, budapesti villaépület munkái által vált organikusan nyitott alkotótérré, így már komplex kulturális élményt tudnak nyújtani a látogatóknak. Az itt készült ékszerekből vásárolhatunk is.
Az üvegművészet jelene és jövője
A galéria programjai nem csak a felnőtteket szólítják meg. Széleskörű múzeumpedagógiai foglalkozásokat kínálnak, amelyek célja, hogy mindenki, aki ide érkezik – különösen a fiatalok, gyermekek – közvetlenül érintkezzenek az üvegművészettel, megismerve annak technikáit, történetét és kulturális jelentőségét. A foglalkozások a művészeti érzékenység fejlesztésére, a kreatív kifejezés ösztönzésére és a kézműves készségek bővítésére irányulnak.
Arról, hogy e ritkaságnak minősülő művészeti ág jelene, jövője merre tart, Hefter Brúnó, a névadó alkotó, Hefter László fia – aki szintén üvegművész –, így fogalmazott:
A nagyon technikaigényes síküveg ma már átalakult építészeti irányokkal találkozik. Ebben a korban, amikor szép, tiszta és emberközpontú épületek épülnek, a díszítés már nem igazán igény. Nem is feltétlenül kell, hogy ez visszajöjjön, ha így haladunk, csak egyfajta újragondolás javasolt, és érdemes új fókuszpontok meghatározására törekedni.
Pannonhalma, avagy érdekességképp a hatvanas évekig Győrszentmárton nevet viselő település (Pannonhalmának csupán az apátsági részt nevezték), egy kiemelkedő vallási, kulturális szféra, amibe az ember, ha belép, át tud szellemülni, egyfajta zenbe kerülni. A történelem során mindig kiemelkedő kulturális központ borvidék jellege miatt erős gasztronómiai pont a térképen. Számos gasztro eseménynek, borfesztiválnak ad otthont, pár évvel ezelőtt pedig különleges lombkoronaösvénnyel gazdagodott, amely hosszan húzódik a fák fölött páratlan látványt nyújtva a környékre.
Végül, üvegművészeti túránk jegyében Győr belvárosa felé vegyük tovább az irányt, a rendkívül ötletes és különleges Jedlik-csobogó felé. A 365 kg-os, hatalmas, modern szódásszifon szökőkút-szobrot Hefter László készítette 2011-ben.