Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

Kultúra

A világhírű pécsi művész, aki a csővázas széktől az UNESCO-ig ment

  • Szabó Sára
Kevesen tudják, hogy Marcel Breuer, a 20. századi építészet egyik legjelentősebb alakja, bútortervező, kozmopolita világpolgár és született innovátor nem amerikai, de még csak nem is német, hanem pécsi! Bár egész Magyarországon nincs épülete, haláláig szerette szülővárosát, és mindig is pályáját meghatározóként tekintett pécsi tanulmányi éveire.
Kevesen tudják, hogy Marcel Breuer, a 20. századi építészet egyik legjelentősebb alakja, bútortervező, kozmopolita világpolgár és született innovátor nem amerikai, de még csak nem is német, hanem pécsi! Bár egész Magyarországon nincs épülete, haláláig szerette szülővárosát, és mindig is pályáját meghatározóként tekintett pécsi tanulmányi éveire.

Minden kezdet fontos, Breuernek Pécs volt az!

Getto Katalin esztéta, a Janus Pannonius Múzeum Képző- és Iparművészeti Osztályának muzeológusa szerint Breuer Marcell Lajos pécsi születése nem csupán egy életrajzi adat. A fiatal Lajkó (ahogy otthon szólították) sorsában ugyanis nagy szerepe volt Pécs szellemi közegének; az iskoláknak, önképző körnek, valamint a családjának is.

„Breuer középiskolai éveiben pezsgő művészeti élet folyt a baranyai megyeszékhelyen. A bauhauslerek közül többen pécsi származásúak voltak: míg Forbát Alfréd és Breuer Marcell a Főreál Gimnáziumba, Molnár Farkas a Ciszterci rendi katolikus gimnáziumba járt. Ez a két iskola fontos mérföldkő volt a fiatal tehetségek művelődésében, kiváltképp a Főreál Gimnázium önképzőköre” – mondja Getto Katalin. Ebben az önképzőkörben többek között művészettörténi előadásokat is hallgatott a fiatal Breuer, valamint itt mutatkozott meg először kiemelkedő tehetsége a szabadkézi-, műszaki rajzolás és ábrázoló geometria terén.  

A fiatal Lajkó nyitott világlátása azonban családjától származik: édesapja fogtechnikus volt, aki Amerikában tanult, édesanyja pedig az akkori kor szokásának megfelelően a kézművesség és a fotográfia rajongója volt. Breuer ebben a nyitott közegben nőtt föl.

Pécs és Magyarország elhagyása

Az 1918-as szerb megszállást követően Baranya déli részén évekig nem lehetett tudni, hogy miként alakul ennek a régiónak, közte Pécsnek a sorsa: Jugoszláviához csatolják, vagy továbbra is magyarországi tartomány marad. Ezidő alatt az emigráció gondolatával játszadozó művészeknek egyfajta előszobája lett Pécs, ahol az „átmeneti évek” során, a szerb megszállás történelmi traumája ellenére élénk kulturális élet folyt. A Pécsi Művészkörben az avantgárd művészethez vonzódó fiatal művészek kaptak lehetőséget a bemutatkozásra, és Pécs néhány éven át a közép-európai avantgárd mozgalom egyik decentrumaként működött. Breuer ebben a légkörben töltötte középiskolai éveit, ám húsz éves sem volt, amikor elhagyta Pécset, és Bécsbe, pár hónnappal később pedig Németországba költözött.

Az útkereső Breuer

1921-ben érkezett a weimari Bauhausba; az iskola bútorműhelyében kapott munkát, ahol pillanatok alatt kitűnt művészi képességeivel és innovatív gondolataival – nem sokkal később pedig rá is bízták a műhely vezetését. Izgalmas anekdota kapcsolódik ehhez az időszakhoz: a történet szerint saját biciklikormányát formázó hajlított cső adta az ötletet a fiatal Breuernek a híres-neves Vaszilij-székéhez. 

 

1928-ban Walter Gropiusszal és Moholy-Nagy Lászlóval együtt elhagyta a Bauhaust. Először Berlinbe költözött, hogy építészként bővítse ismereteit. Utazások segítették az útkeresésben: 1934-ben hazatért Magyarországra, ám a Magyar Építész Kamara nem ismerte el a Bauhausban szerzett oklevelét, ezért nem vette fel a tagjai közé. Mivel ennek híján nem működhetett itthon tervezőként, ismét útra kelt. Ezután európai és észak-afrikai tanulmányutakon vett részt, majd egy rövid angliai epizód után 1937-ben Walter Gropius jóvoltából az Egyesült Államokba költözött, hogy a Harvard Egyetemen oktasson építészetet.

Csővázas bútoroktól a családi házakig és a brutalizmusig

Ez az időszak hozta el Breuernek a világhírnevet: az 1950-es évektől kezdve számos megbízást kapott a világ minden pontjáról. New Yorkban, később Párizsban nyitott irodát, és közel 70 alkalmazottat foglalkoztatott. A modern építészet legmeghatározóbb alakjai közé került amerikai „binukleáris” (a nyilvános és privát használatú tereket elkülönítő) családi házaival, de nevéhez köthető az ’50-es évekre jellemző brutalizmus kibontakozása, amely során a beton, mint homlokzati esztétikum jelenik meg az építészetben. 

 

Felsorolni is nehéz, hogy Breuer Marcell nevéhez milyen kiemelkedő alkotások köthetőek, ám mindenképp érdemes megemlíteni az UNESCO párizsi székházát, a New York-i Whitney Múzeumot, az IBM Kutatóközpontot, a michigani Szalézi Szent Ferenc templomot, valamint a keleti parti államokban épült számos családi házat.

A világhírű építész haláláig kötődött szülővárosához

Breuer a korábbi, sikertelen magyarországi próbálkozása után csak egyszer tért haza, egy osztálytalálkozóra 1966-ban. A világhírű építész haláláig kötődött szülővárosához, s Pécsről, valamint a Főreálról többször nyilatkozott pályáját meghatározóként. A sors fintora, hogy nem sokkal azután, hogy Pécs városa egy múzeum tervezésére kérte fel, betegségben elhunyt – ezzel sajnos Breuer Marcell munkásságáról kevés emlék maradt Magyarországon. 

 

Levelei és ereklyéi a pécsi Janus Pannonius Múzeumban találhatóak, ám a Zsolnay Kulturális Negyed m21 galériájában nyílt különleges emlékkiállításon Breuer legismertebb épületeinek makettjeit, tervrajzait, műtárgyait és muzeális bútordarabjait is megtekinthetjük. A tárlaton a bútorok közül olyan ikonikus modellek is helyet kapnak, mint a Vaszilij-szék vagy a Breuer New york-i irodájának egykori berendezéséhez tartozó, 1954-es gránit íróasztal, az Iparművészeti Múzeum bútorgyűjteményének egyik kulcsdarabja.