Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

A fény birodalma a Kepes Intézetben

0:00
0:00

Bóday Csilla

    Az egri Kepes Intézet a megyeszékhely belvárosában található, ahol a névadó Kepes György festő, fotográfus, tervezőgrafikus, belsőépítész, környezeti művész, pedagógus, kurátor, könyvszerkesztő és művészetteoretikus, Vera Molnár párizsi magyar művész és a Kepes hitvallását tovább vivő Csáji Attila állandó kiállítását lehet megtekinteni. Emellett időszaki kiállításokon kortárs képzőművészeti bemutatókat és programokat rendeznek. Pataki Zsuzsa, az intézet művészeti vezetője avat be a részletekbe.
    Az egri Kepes Intézet a megyeszékhely belvárosában található, ahol a névadó Kepes György festő, fotográfus, tervezőgrafikus, belsőépítész, környezeti művész, pedagógus, kurátor, könyvszerkesztő és művészetteoretikus, Vera Molnár párizsi magyar művész és a Kepes hitvallását tovább vivő Csáji Attila állandó kiállítását lehet megtekinteni. Emellett időszaki kiállításokon kortárs képzőművészeti bemutatókat és programokat rendeznek. Pataki Zsuzsa, az intézet művészeti vezetője avat be a részletekbe.

    Milyen kiállítások, események várnak ránk idén az intézetben?

     

    Állandó kiállításunk „A világ új képe” címmel Kepes György fotóarchívumából, olajfestményeiből, fotogramjaiból válogatott művek hagyományos, holografikus- és AR-technológiákra épülő interaktív megjelenítésével kínál különleges, egyedi, újszerű kiállítási élményt. A több száz darabos, nagyon szépen installált kiállítás úgynevezett labirintusos kiállítási módszerrel készült, amely nagyon izgalmas a látogató számára. A Kepes Intézet folyamatosan együttműködik az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Vizuális intézetével. A hallgatói – festők, grafikusok – minden évben nálunk állítják ki a diplomamunkáikat, gyakorlatilag május végétől július első feléig övék a Kepes Intézet. Három kiállítás keretében folyamatosan mutatjuk be a hallgatók műveit.

     

    A galériák, múzeumok nagy vágya, hogy a mai generációt is behozzák a kiállításokra, a kor rohanó tempója és technikája mellett, fel lehet-e hívni a figyelmüket a képzőművészetre, meg lehet-e velük szerettetni az alkotásokat?

     

    A Kepes Intézet különleges, interaktív állandó kiállításán a műtárgyak életre kelnek – a mai kor technikájával, okostelefonnal, AR–applikációval (augmented reality kifejezés rövidítése, magyarul kiterjesztett valóságot jelent, amely átformálja a látott világot) holografikus technológiával megmozdulnak, interaktív audiovizuális élményt nyújtanak. A kiterjesztett valóság applikáció, az egyébként sem klasszikus művek ilyen fajta tálalása egy interakcióban eléri az ő érdeklődésüket is.

    A gyakorlatban hogyan működik az „applikációs intézet látogatás”?

     

    Az applikációt feltöltöttük az intézetben található androidos készülékekre, s ha a látogatók az appon keresztül rákattintanak a képekre, a telefont kameraként használva, az olyan audiovizuális élményt nyújt, amiért szívesen bejön, sőt vissza is tér a fiatal generáció. Az interaktív kiállítás lényege, hogy minél több fiatalt vonzunk be az intézetbe, segíthessünk abban, hogy megértsék és megszeressék a képzőművészetet.

     

    Kepes György munkássága már eleve egy modern, előremutató stílust közvetített. Hogyan lehet a régi, klasszikus művekre a mai kor emberének az érdeklődését felhívni?

     

    A lentikuláris hologramnak és egy holoboxnak köszönhetően új virtuális kalandot kaphatunk, és ez az új technika új élményt is jelent, még a fiataloknak is. Az aulánkban elhelyeztük Michelangelo jól ismert, 5 méter magas Dávid-szobrának sematizált másolatát. Mindez persze csak a virtuális valóságban történik meg, ám az erről készült fotó úgy hat, mintha a szobor valódiként állna mellettünk, és virtuálisan körbe lehet járni. A Kepes hagyatéknak ez a lényege: hogy a tudomány, a művészet és a technika közös varázslata adjon maradandó élményt, minden korosztálynak.

    Kepes és a fény

    A festő, fotográfus, tervezőgrafikus, belsőépítész, környezeti művész, pedagógus, kurátor, könyvszerkesztő és művészetteoretikus Kepes György kitartóan ragaszkodott a művészet társadalomformáló erejéhez. A fény Kepes számára egy olyan médium volt, amelynek segítségével az archaikus civilizációk spirituális örökségét és az univerzum látens alkotórészeit a lehető legabsztraktabb módon tudta visszaadni. A fényt ugyanakkor nem csak a modern ipari civilizáció dinamizmusának fogalmi megfelelőjének tekintette, de ráirányította vele a figyelmet a pillanatnyi, stabil, változatlan dolgok szükségességére is. Művészetfilozófiájának szellemi keretét a rész és az egész problémája, az ellentétek dialektusa alkotta.

    Hirdetés