Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

„Receptre írnám föl a vidéki vállalkozóknak az üzleti énidőt”

0:00
0:00

Szabó Sára

Aki valaha is vállalkozott, az bizonyára tudja: a kapcsolati tőke felbecsülhetetlen érték! Az üzleti közösségeknek köszönhetően kapcsolatépítésre, tapasztalatcserére és ötletbörzére pedig vidéken is egyre több lehetőség van. Az ilyen pozitív közegben izgalmas adok-kapok zajlik, a nap végén pedig voltaképp mindenki jól jár. Ezt nevezi Petrik Ida, a Modern és Stílusos Vidék Üzleti Közösség tulajdonosa minőségi vállalkozói énidőnek.
Aki valaha is vállalkozott, az bizonyára tudja: a kapcsolati tőke felbecsülhetetlen érték! Az üzleti közösségeknek köszönhetően kapcsolatépítésre, tapasztalatcserére és ötletbörzére pedig vidéken is egyre több lehetőség van. Az ilyen pozitív közegben izgalmas adok-kapok zajlik, a nap végén pedig voltaképp mindenki jól jár. Ezt nevezi Petrik Ida, a Modern és Stílusos Vidék Üzleti Közösség tulajdonosa minőségi vállalkozói énidőnek.

- Az üzleti életben rendkívül fiatalnak számít a Modern és Stílusos Vidék Üzleti Közösség (MSVK), hiszen kicsivel több, mint másfél éve, 2023 tavaszán alakult meg. Az akkor 21 vállalkozást felölelő közösség mára már 60 tagot számlál, mind a fenntarthatóság, hagyomány, minőség és stílus képviseletében. Meséljen a kezdetekről: mi motiválta abban, hogy életre hívja a MSVK-t?

 

- Korábban vállalati fenntarthatósággal, azon belül is a környezeti és társadalmi szempontok üzleti integrációjával foglalkoztam, hazai és nemzetközi szervezetekben is. Mindig üzleti közösségekben dolgoztam, munkám során pedig láttam – ezért mindig is hittem –, hogy együtt többre vagyunk képesek. Ez 15 évvel ezelőtt is beigazolódott, amikor egy csodálatos, 200 éves kőházat vettünk férjemmel Balatonfüreden, és alig találtunk szakembert a felújításra. A problémára reflektálva létrehoztam egy weboldalt, ami csokorba szedte a megbízható szakembereket térségekre bontva. Érdeklődve figyeltem, ahogy észrevétlenül betöltöttem egy piaci rést. Ahogy munkám során is láttam, ezúttal is beigazolódott, hogy a közösségeknek és a személyes kapcsolatoknak elképesztő ereje van. Ebből a tudásból, tapasztalatból, és a vidéki élet és stílus iránti szeretetemből nőtte ki magát 2023 tavaszán a Modern és Stílusos Vidék Üzleti Közösség.

- Amikor magyar vidéki hagyományok és értékek megőrzéséről beszélünk, hangsúlyos a vidéki kifejezés – ez, mint a főváros ellenpólusa értelmezendő?

 

- A vidéki kifejezésnek nálunk kettős értelmezése van. Önmagában nem elég, hogy egy vállalkozás vidéki székhelyű, de nem kizáró tényező az sem, ha Budapesten működik. Ugyanúgy tagunk a mintegy 30 éves, vidéki stílust képviselő, ám budapesti székhelyű La Meridiana lakberendezési üzlet, mint a mányi székhelyű Herbsgarden natúrkozmetikai cég, hiszen mindketten kapcsolódnak a vidéki stílushoz és életérzéshez is. Mindemellett kiemelt hangsúlyt kap nálunk a hagyományok tisztelete, a kiemelkedő minőség és a fenntartható szemlélet. Ezek mind kritériumok, melyek egy értékrendet is megtestesítenek. Ezért is lett a közösségünk mottója: Értékrend, ami összeköt.

 

- Kifejtené bővebben, mit tartanak értéknek, és hogyan, mit lehet tenni a megőrzés érdekében?

 

- Azt szoktam mondani, hogy a tagjaink többnyire olyan vállalkozások, akik a múltra építik a jövőt. Értékes számukra az előző generációk tudása, az általuk teremtett értékek, de ezeket a tevékenységeket már a modern kor technikai adottságaival végzik, és a ma embere igényeit elégítik ki termékeikkel, szolgáltatásaikkal. Gondoljunk például egy történelmi épületben működő étteremre, szálláshelyre, borászatra vagy hagyományos építőanyagokra a lakberendezésben, például tömörfa bútorok, gyapjú szőnyegek, rusztikus burkolatok. De említhetnénk a vegyszermentes gazdálkodásból származó élelmiszereket is. Ezek a termékek, szolgáltatások egyben felhívják a figyelmet egy lassúbb, minőségibb, egészségesebb, értékalapú életmódra is.

 

- A MSVK különböző iparágak vidéki vállalkozóit tömöríti, akiknek egyrészt együttműködési lehetőségeket kínál. Hogy látja, közösségük miben tudja még segíteni tagjait?

 

- Mi egy minőségi énidőt adunk a vállalkozóinknak, ami szerintem minden cégvezetőnek járna. A közösségi találkozóinkon – bár nem csomagol be senki terméket, vagy fogad vendégeket – mégis a vállalkozásával foglalkozik. Inspirációhoz és információhoz jut, tapasztalatot cserél és kapcsolatokat épít. Ezeknek lehet rövid távú manifesztációja, de én hiszem, hogy hosszú távú befektetésként éri a legtöbbet.

- Ön szerint milyen kihívásokkal küzdenek a vidéki vállalkozások, és hogyan tud segíteni ebben a jobb vizibilitás?

 

- Nagyon nagy problémának tartom, hogy hatalmasak a térségek közötti fejlődésbeli különbségek. Általános problémának látom a megfelelő munkaerő kérdését, sokan küzdenek munkaerőhiánnyal, de kihívás a megfelelő képzettségű munkaerő megtalálása is. Persze ez nem Magyarország-specifikus, Európa-, sőt világszerte küzdenek a nemzetek a regionális különbségekkel. Mindemellett azt gondolom, hogy minőségi termékre vagy szolgáltatásra mindenhol van igény, és bárhonnan – még az ország legtávolabbi szegletéből is – fel lehet kelteni az emberek figyelmét.

Az egyik leghatékonyabb reklám pedig a személyes kapcsolat, a jó tapasztalat. Az üzleti közösségek ebben nyújtanak elképesztő segítséget.

- A MSVK és a Stílusos Vidéki Szállodák (SVSZ) között 2024 tavaszán stratégiai partnerség köttetett, de a Stílusos Vidéki Éttermiséggel (SVÉT) is jó kapcsolatot ápolnak: miket remélnek ezektől az együttműködésektől?

 

- A szakmai szervezetek összefogását minden ágazatban rendkívül fontosnak tartom. Minket a SVSZ-szel a vidéki stílus és a minőségi vidéki turizmus, vendéglátás köt össze. Több eseményt is szerveztünk már, melynek valamelyik SVSZ tag szálloda adott otthont, de a terveink között szereplő rendezvényeknél is igyekszünk majd előnyben részesíteni ezeket a helyszíneket. A kapcsolat része pedig természetesen ezúttal is a szakmai tapasztalatcsere. A SVÉT-tel nincs még formalizált partnerségünk, de volt már témánk a vidéki gasztronómia, amiről Ruprecht Lászlóval, a SVÉT elnökével beszélgettünk.

 

- Mik a tervei az elkövetkezendő időszakra nézve – hisz ahogy látszik, dinamikusan fejlődik közösségük?

 

- Rengeteg tervünk van a jövőre nézve, de babonából csak általánosságban tudok fogalmazni: hosszútávú célkitűzésünk, hogy minél több vállalkozás vezetőjéhez eljuttassuk az „MSVK életérzést”.

Hirdetés