Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

A 42 univerzum – Varga Sándor, alias Alexander The Guest beszél arról, jó üzlet-e a fine dining

0:00
0:00

Francisck Réka Alíz

Egy, a világ rezdüléseire érzékeny magyar üzletember, aki próbál minél több mindent felfedezni és megérteni a gasztronómia világából, s egyúttal digitális naplót vezet 3 Michelin csillagos éttermi élményeiről a YouTube-on. Kíváncsi és motivált. Mindebből esztergomi étterme is sokat profitál.
Egy, a világ rezdüléseire érzékeny magyar üzletember, aki próbál minél több mindent felfedezni és megérteni a gasztronómia világából, s egyúttal digitális naplót vezet 3 Michelin csillagos éttermi élményeiről a YouTube-on. Kíváncsi és motivált. Mindebből esztergomi étterme is sokat profitál.

Két év alatt Michelin-csillagot szerezni bámulatos teljesítmény. Melyek voltak azok a mérföldkövek, amelyek a bisztróból való átalakulást jelölték?

Először egy igényes, minőségi bisztrót szerettünk volna létrehozni. Ez meg is történt, de aztán 2022 elején bezártunk, hogy újragondoljuk az éttermet. Megújítottuk a belső terünket, s a fine dining felé fordultunk. Márciusban nyitottunk ki, és ezután jelentette be a Michelin Guide, hogy immár vidéki éttermeket is tesztelnek. Ez volt az a mérföldkő, amikor eldöntöttük Ádámmal (Barna Ádám, a 42 séfje – a szerk.), hogy megindulunk a csillag felé, ami ugyanezen év novemberében meg is érkezett.

 

Miként operál a 42 Restaurant/Room42, mint cég? Hogyan épült fel, és mire épült?

Három egységből áll a 42 univerzum: 42 restaurant, Room42 hotel és a Piac42 bisztró. Esztergom belvárosában, egy 300 éves épület legalsó szintjén kapott helyett a Michelin csillagos 42, a hotel pedig felette, két szinten. 

 

Az innen 200 méterre található Piac42 bisztrónk tavaly szintén bekerült a Michelin Guide-ba, Michelin ajánlással.

S miért épp Esztergomban?

Jómagam évek óta itt élek, a többi vállalkozásom is itt található. Egyébként nem volt kifejezett célom éttermet nyitni, de jött egy lehetőség, az előző üzemeltető nem csinálta tovább, és én átvettem.

 

Ezzel jó üzletet csináltál? Jó biznisz fine dining éttermet tulajdonolni? Van különbség gazdasági szempontból aközött, hogy ez a fővárosban, avagy vidéken valósul meg?

Budapesten több a turista és az 5 csillagos szálloda, így természetesen van különbség. Az talán kijelenthető, hogy Magyarországon nagyon kevés embernek ad profitábilis bevételt egy fine dining étterem – de nálunk ezen túl van egy bisztró és egy hotel is, így nem csak az éttermet terheli az összes költség. S még valami: a fine dining számomra nem üzlet, hanem elsősorban szerelem.

 

Felépítettetek egy luxus márkát. Van még benned űr, melyet esetleg egy további, hasonló kaliberű étterem megálmodása tölthetne be? Nem egy klónra gondolok, de ha már azt is pedzegettem…lehetne duplázni, például Budapesten?

Űr, az nincs bennem. Jelenleg a meglévő egységekre fókuszálunk és ezeket csiszoljuk. Mondhatom, hogy folyamatosan változunk és változik az, ahogy a világot látjuk.

Milyen ütemben tudja egy fine dining konyha lekövetni ezeket a változásokat?

Olyannyira, hogy hamarosan be fogunk zárni, hogy újra meg tudjunk újulni. Ehhez az inspirációk az utazásaim során jönnek, amit a YouTube-csatornámon folyamatosan dokumentálok is. (cikkünk születésekor a csatorna 238 ezer feliratkozóval bírt – a szerk.)

Az Alexander the Guest-projekt tulajdonképpen mennyire hat vissza a 42-re? Az egyre növekvő érdeklődés, amely kíséri, lecsapódott már számokban mérhetően az étteremben is, ugye? Milyen egyéb hozadéka van, üzleti szempontból?

Természetesen lecsapódott, mert nagyon sok vendégünk érkezett már kifejezetten az Alexander The Guest miatt. Az a meglátásom, hogy a Michelin csillag önmagában kevés ahhoz, hogy egy ilyen étterem megteljen, főleg vidéken. Ellenben nagyon fontos a sztori. Egy desztinációs étteremnél szerintem a jövőben elkerülhetetlen lesz az, hogy legyen egy izgalmas története. A 42 és az Alexander The Guest története már összefonódott, s az újabb átalakulásunk után ez a kapcsolat még szorosabb lesz. 

Komfortérzet a komfortzónán túl – áll a 42 honlapján. Ráfűzve a komfort szóra: Mivel szolgáljátok a vendégek kényelmét, mi kell ahhoz, hogy a vendég azt érezze: „megérkeztem”?

A fine dining egy „multisensory” élmény, azaz a vendég több érzékszervére képes hatni egyszerre, fontos a környezet minősége, az emberek kedvessége, a történet, az ízek. Folyamatos megújulásaink során igyekszünk minden ilyen dologra odafigyelni, fejlesztünk, tesztelgetünk. Azt szeretnénk, ha az ajtónkon belépve egy kicsit kinn hagyna mindent a vendég, legalábbis arra a néhány órára, amíg vendégül látjuk.

10-es skálán milyen mértékben vallod magad hedonistának?

Amennyiben az olvasók ellátogatnak az Alexander The Guest YouTube-csatornára, szerintem megtalálják erre a választ.

Hirdetés