Ugrás a tartalomhoz

Aktív

Tekerj, ámulj és bámulj: 3 bringaútvonal, ha felfedeznéd a tavaszi Balatont

• Szabó Sára
Csivitelő madarak, az arcunkat csiklandozó napsütés, álmosan nyújtózkodó természet: sokak számára tagadhatatlanul a tavasz az egyik legszebb évszak a Balaton körül (is). A legjobb helyek ilyenkor már tárt karokkal várják a vendégeket, de még nincs tömeg és hőség, ami megnehezíti a kalandozást, asztal- és szállásfoglalást. Tekerni is élmény ilyenkor: íme 3 útvonal a BalatonBike365 szakértői javaslatai alapján!

Természetközeli kalandok a Balaton-felvidéken, családoknak

Menetidő: 2ó 22p
Hossz: 23.7 km
Útvonal: Balatonfüred, Balatonszőlős, Pécsely, Aszófő, Diós

Erre menj!

A vízparti zsongástól eltávolodva csendre, nyugalomra, gazdag élővilágra és geológiai kincsekre lelhetünk ezen a csodás balatoni körúton. A szinte végig kerékpárúton haladó útvonal igazi csemege a kisebb és nagyobb természetbúvároknak is. Érdemes előre slow üzemmódba kapcsolni, és minden érzékszervünkkel ráhangolódni a térség nyújtotta látványra, ízekre és illatokra. Utunkat kezdjük Balatonfüred óvárosában, majd a Koczor Pincészet előtt eltekerve aszfaltozott úton jutunk el a Villa Vitae magánbirtokhoz. Itt letérünk az útról, és befordulunk a szőlőültetvények közé. Így haladunk Balatonszőlősig, ahol a Szőlősi Kocsmában megejthetjük első pihenőnket. Legyünk éhesek vagy szomjasak, a helyiek által is favorizált gasztrokocsmában van minden, mi szem-szájnak ingere. Jó borok, kéthetente megújuló menü, fenséges töltött paprika.

Innen a Gella-hegy felé vesszük az irányt, majd a szőlőbirtokok között gurulva jutunk el Pécselyig. Itt pincészet pincészetet követ, így, ha szeretjük a finom borokat, érdemes megkóstolni párat, mielőtt visszaülünk a nyeregbe. Nem a bormámor hatása: valóban csodálatos út vezet minket egészen Aszófőig. A Balatoni Bringakör mentén jutunk vissza Füredre, ahol városnézéssel zárhatjuk a kalandot.

Ha Balatonfüreden járunk, keressük fel a BalatonBike365 Port Északi Kerékpáros Központját, ahol mindenben állnak a bringások rendelkezésére. Itt a bringabérléstől a kiegészítőkön át az információkig, akár túravezetésen át minden szolgáltatás elérhető!

Országúti száguldás rendszeresen tekerőknek

Menetidő: 3ó
Hossz: 61.9 km
Útvonal: Balatonfüred, Aszófő, Pécsely, Balatonszőlős, Tótvázsony, Nemesvámos, Veszprém, Felsőörs, Lovas, Paloznak, Csopak, Balatonfüred

Erre menj!

Balatonfüredtől bringaúton jutunk el Aszófőre, ahonnan több kilométeren át gyönyörű kilátás kacsintgat ránk dél felől, megalapozva az egész napi hangulatunkat. A település templománál kanyarodjunk északnak Pécsely fele, majd szinte rögtön forduljunk jobbra Balatonszőlős irányába. Szinte végig jól tekerhető, alacsony forgalmú országúton haladunk. Szőlősön balra fordulunk Tótvázsony felé, és megkezdjük a túra legnehezebb szakaszát, ami nem kevesebb, mint négy kilométer hosszan emelkedik (méghozzá alattomosan). A kaptató végén kifogástalan állapotú bicikliút hoz enyhülést, ahol újra felvehetjük a beszélgetés fonalát a csapattal. Nemesvámos következik, ami után Veszprémbe gurulunk be, továbbra is bringaúton tekerve. Innen Szentkirályszabadja fele fordulunk, majd átcsatlakozunk a Felsőörs felé vezető 73-as-ból nyíló útra. Immár Lovas a következő állomásunk, ahonnan a Római út vezet vissza egészen Balatonfüredig.

Mondanunk sem kell, Balatonfüredről ne induljunk rögtön haza, hiszen ez a legtöbb Michelin ajánlott éttermet felvonultató Balaton parti város. Itt található többek között a Zelna Borbár és Vinotéka, a modern magyar konyhában nagy Bistro Sparhelt, valamint a small plate koncepció mentén működő Mór24, natúrbor bár és tapas bár is.

Hideg-hegyi csúcstámadás gasztronómiai élvezetekkel

Menetidő: 2ó 20p
Hossz: 23.5 km
Útvonal: Pécsely, Barnag, Vászoly, Balatonudvari, Örvényes, Aszófő

Erre menj!

Ha egy komolyabb teljesítményt követelő körutat szeretnénk inkább bevállalni (vagy e-bike-kal vágnánk neki a Balaton-felvidéknek), akkor válasszuk a Hideg-hegyi csúcstúrát. A jelentős szintkülönbségért, és a kihívást jelentő, dimbes-dombos domborzatért a csodás táj kárpótol! És bár komoly erőpróba, a táv nem jelentős – mégis érdemes rászánnunk egy egész napot, hiszen annyi gasztronómiai és kulturális látványosság akad utunkba, hogy kár lenne végigrohanni rajta.

Az örvényesi, kerékpárosbarát Huszár Vendéglőnél pattanjunk nyeregbe, majd fordítsuk virtuális iránytűnket Vászoly felé. Ez a mesebeli falu egy apró tavacska köré épült, és több kiemelkedő gasztrocélpont is található itt. Ha megéheztünk, térjünk be a Zománc Bisztrócskába, például egy kiadós palóclevesre, ha pedig nagy sajtrajongók vagyunk, akkor tömjük meg a táskánkat a Vászolyi Sajtmanufaktúra portékáival. Ha felocsúdtunk a gasztronómiai élvezetekből, folytassuk a pedálozást a Hideg-hegy fele. Nemsokára elérjük a Balaton-felvidék egyik legpáratlanabb panorámapontját, ahol szintén érdemes megpihennünk, és minden érzékszervünkkel befogadni a hegy nyújtotta élvezeteket. Innen nem messze találjuk a Hét kenyér zarándokpékséget, ahol előzetes bejelentkezés után ínycsiklandó erdélyi kovászos kenyeret és egyéb, a kertben termő finomságokat kóstolhatunk. Nemcsak a kenyerek, de a pékség épülete is egyedülálló; a Kazinczy Gyöngyvér által tervezett házikó teljesen autonóm, vagyis mindennemű közművektől mentes, független működésű. Innen már csak egy kőhajításnyira található a Zádor-vár, ahonnan csak gurulnunk kell Pécselyig. Egy szépséges erdős vidék vezet Aszófőre, ahonnan a Balatoni Bringakör mentén jutunk el a start pontig.