Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

3 titkos tavacska a Mecsekben

• Szabó Sára
Nem is sejtenénk, milyen izgalmas helyeket rejtenek kincses Baranya erdei. A fák és cserjék ölelésében ezer meg ezer csoda vár a lelkes túrázóra, hogy felfedezze. Húzzunk nyúlcipőt, vágjuk farzsebbe az iránytűt, és vegyük nyakunkba a hegyet, hogy aztán az ő vállán pihenhessünk meg. Íme három titkos, szakrális tavacska, amelyek csak úgy sugározzák az energiát.

Még a fák is „kortyolnak” ennek a smaragdzöld tónak a vizéből

Pécstől mindössze 10 kilométerre, Somogyban, Rücker-aknán megbújik három csodás testvértó. A Rücker-aknai horgásztó a középső testvér – egyben legszebb – mintegy 0,7 hektáros, medre 5-6,5 méter mély. A szemet gyönyörködtető kis tengerszemet két forrás is táplálja, aminek köszönhetően az alpesi tavakra emlékeztető smaragdzöld színekben pompázik. A források miatt vízszintje állandó, halfaunája pedig igen gazdag. Az őt körülölelő fűzfák és bokrok bizalmasan borulnak a tóra, mintha kortyolnának vizéből. Mi is engedhetünk a kísértésnek, vize ivóvíz tisztaságú.

Ha keresésére indulnánk, engedjük, hogy a Rückner-aknáig a Google Maps diktáljon, majd hagyjuk hátra az elektronikát. Induljunk el északnak a kék négyzet turistajelzésen, amíg el nem érjük a kék körséta jelzést. Ezt követve egy 2 kilométeres kört tehetünk, érintve a Rückner-bányatavat és a horgásztavat is. Ha ennél keményebb napot terveztünk, tehetünk egy 12 kilométeres túrát is. Ehhez induljunk északnak a kék négyzeten, kerüljük meg a tavakat a kék körséta jelzést követve, majd visszatérve a kék négyzetre, csatlakozzunk be a kelet felé vezető kéksáv jelzéshez. Amint belefut utunkba a zöldsáv, forduljunk délnek. Vasas után a bányász jelvény visz vissza a startkőhöz. Bár célpontjaink csinos kis teremtmények, érdemes megjegyezni, hogy ez egy hajdani bányaterület. Az ember pedig sajnos nyomot hagy maga után.

A tó, ami alig várja, hogy megtaláld!

Kössük fel a gatyánkat, mert a közép-Mecsek egyik titkos területén, az Istenáldás-völgyben megbúvó Aligvárom-tavat nem könnyű megtalálni. Nem vezet ide jelzett turistaút, és nem árulkodik hollétéről széles partoldal sem. A Mecsek egyik „tengerszemeként” emlegetett tavat magasló kopasz fák, cserjék és nádasok óvják a kíváncsi szemek elől, csupán a hozzá vezető ösvények súgnak a lelkes felfedezőknek. Az apró Aligvárom-tó 80 méter hosszú és 30 méter széles, látszólag feneketlen. Bármennyire is megmártóznánk benne, ne tegyük, a partoldal csalókásan meredek.

A tavat emberi kéz formálta, a közelben levő bányához hozták létre, amelyhez tűz esetén innen vitték volna a vizet.

Ugyan csupán 3 kilométer az út a pécsbányai ősgesztenyéstől a tóig, nem árt hidegélelmet és tűpontos térképet csomagolnunk. Az eltévelyedés ugyanis szinte biztos! A túra ráadásul nagyon szintes is, úgyhogy váltópóló is legyen a hátizsákban. Ha a pécsbányai ősgesztenyésből indulunk, körülbelül egy kilométert kell megtennünk a kék kereszt turistajelzésen, majd ahogy belefut az utunkba a zöld kereszt, forduljunk le az első, jelzés nélküli földúton, délnek. A földút végén ott fekszik a tó.

A békás gödör, ami csak bizonyos évszakokban mutatja meg arcát

A térképek békás gödörként, vagy dagonyás területként is említik ezt a csapadékból „táplálkozó” víznyelőt. Szárazabb évszakokban kiszárad, tavasszal és nyáron azonban az agyagos talajnak köszönhetően megtelik, és a békák egyik kedvenc mecseki üdülőjévé változik. A nagyjából kézilabdapálya nagyságú tavacska az Abaligeti elágazó feletti fiatal erdőben bújik. Megtalálásához nem kell sok idő, ezért bátran tervezzünk rá egy 7 kilométeres túrát. Startoljunk az abaligeti elágazás után a Gubacsos-forrásnál, innen baktassunk föl a Gubacsos kulcsosházig a kék kör jelzésen. Induljunk nyugatnak a sárga sáv jelzésen, majd délnek a Kék túra útvonalán. Amint találkozunk a zöld kereszttel, térjünk le balra, majd 2 kilométer után újra balra a békás gödörhöz vezető gyalogúton. Kis szerencsével rálelhetünk a tóra, majd ugyanerre visszatérhetünk a kulcsosházhoz.