Helyszín címkék:
Kemencés kenyérsütés és gyógynövénytúra egy titkos tanyán, avagy önfenntartás zempléni módra
Méhész Zsuzsa
Csonkás-tanya
A Csonkás-tanyát valószínűleg akkor találjuk meg, ha tudjuk, mit keresünk, aligha hirdeti plakát vagy reklám. Az Aba nemzetség egykori fészke, a Regéci vár felé haladva, Mogyoróska határában egy hatalmas fa alatt hűsölő tehéncsorda mit megláthatunk. A tanya tulajdonosai szarvasmarha-tenyésztéssel foglalkoznak, így esélyes, hogy az állataikkal nézünk farkasszemet. A tanyát azonban nem igen látjuk, csak egy halvány felirat jelzi egy deszkakapu tetején, hogy jó helyen járunk. Az épületet lombos fák vigyázzák ott, ahol Némethné Egri Henrietta és családja él. Tudatos választás volt a részükről, hogy feladják városi életüket, hogy a lehető legtermészetesebb módon folytassák: legeltetéssel, kaszálással, gyümölcsfákkal, méhészkedéssel.
Természetvédelmi területen járunk, sehol egy szomszéd, csak a hatalmas kert és a tágas veranda, mely tele van a szezon adta kincsekkel üvegekbe zárva: lekvárral, szörpökkel, mézzel. De nem szükséges ezért bekopogtatni: az út mellett egy asztalra ki van téve szépen minden, egy becsületkassza társaságában. Sokszor előfordul, hogy a család a legelőn van, máshol dolgozik – mert munka mindig akad az állatok körül. Semmi probléma: az autók megállnak, kiválasztják, amire szükségük van és tisztességesen bedobják a pénzt a becsületkasszába – ami sokszor egész nap kint van az útszélen hagyott asztalon. Ez a bizalom és egyszerűség, ami a tanya lakóinak mindennapjait egyébként meghatározza.
Farkaskaland
Nem annyira könnyű pedig errefelé az élet: az északi területekről korábban lehúzódó farkasokat észleltek a környéken, melyek a Csonkás-tanya állatait is kinézték maguknak vacsorára. Tizedelték a falu birkáit és megkóstolták a szarvasmarhákat is. Így a szabad tartású állatokat a tanyára kellett költöztetni. Az állattenyésztés a család első számú tevékenysége, a méhészkedés, lekvárfőzés „csak” ennek az életnek a velejárója: itt nincs pazarlás, a felesleget lehet értékesíteni, a többi a család hétköznapi szükségleteit fedezi. Némethék sokféle módszert kipróbáltak, hogy távol tartsák állataiktól a ragadozókat, végül olyan török pásztorkutyákra tettek szert, melyek a keleti vidékeken legeltető félnomádok társai: nem csak nagyra nőnek, de híresen bátrak, ha farkasokkal kerülnek szembe. A melák kutyák „békeidőben” egyáltalán nem tűnnek vérszomjasnak, csendesen hűsölnek ők is a melegben.
Regéc és a vára
Aki erre jár, aligha tévesztheti szem elől Regéc várát, mert akármelyik úton közlekedik, az előtte magasodik. A kissé gödrös aszfaltút egyenesen a várhoz vezet innen: impozáns látványt nyújt a dombtetőn. Vagyis hegy az inkább, jókora kaptatóval érünk a tetejére. Korábban szinte csak térdig érő romokból állt, de a 17. században a környék egyik legjelentősebb épülete volt. Itt élt a gyermek II. Rákóczi Ferenccel Zrínyi Ilona, aki kemény kézzel igazgatta a vár életét. Később tudatos rombolásnak esett áldozatul, és elég sokat kellett várni arra, hogy a helyreállító munkálatok láttassanak valamit a vár egykori nagyságából. Érdemes felfűzni várjáró körünkre – már csak az innen nyíló panoráma kedvéért is.
Málnalekvár és Sándor gazda udvara
Forduljunk északra, és látogassunk el egy önellátó gazdaságba, ahol a kemence melege mellett a természettel nagy összhangban élő házaspár vendégeként bekapcsolódhatunk értékközpontú, hagyományos életük egy napjába.
Pányokon, annak is egy köves útról nyíló gazdaságában járunk, amit, ha bottal ütnének, valószínűleg akkor se találnánk meg magunktól: Sándor gazda udvaráról elénk tárul a falu panorámája, a ház azonban intim módon rejtőzködik ott, ahol a domboldal véget ér.
Az Alföldről a hegyek közé
Úgy hinnénk, Szabó Sándor és felesége, Erzsike mindig a 65 lakosú Pányokon élt – úgy ismerik a környéket, mintha világéletükben ezen a tájon jártak volna keresztül-kasul. Míg Sándor a kétszáz éves körtefáról mesél, szavaiban ott bujkál az alföldi ember hanghordozása, jellegzetes szavai. Gyanús is lesz, hogy kerül a végtelen horizonthoz szokott tekintetű, szabad lelkű Sándor a hegyek ölelésében megbúvó, aprócska faluba – mely éppúgy szerelem volt első látásra, mint az Erzsikével való találkozásuk. A házaspár a Hajdúságban élt. A hagyományokhoz erősen kötődő Erzsike nagyapja életmódját, egyszerűségét, önellátó gazdálkodását tartotta jó példának – azonban a vezetékes vizet és elektromos áramot nélkülöző tanyán amilyen szabadok és romantikusak, olyan kemények és kihívásosak is tudnak lenni a hétköznapok. A Szabó család ráébredt, hogy régi időket újraélni nem lehet, a múltból csak a parazsat érdemes elhozni, a hamut nem. Maguk mögött hagyták a családi birtokot és az ismert tájat, hogy a megszokottól eltérő környezetben, a Zemplénben találják meg azt, ami közös hitük alapja: a Természettel harmóniában működő, belső értékekre alapozó, önfenntartó életmódot, melyben mindketten őseik hagyományait éltetik tovább.