Helyszín címkék:
Gyermekkorunk emlékei: varázslatos balatoni vasútállomások
Hype&Hyper
Legendás állomásból mára csak legenda
Egy letűnt idő daliás korát idézi a város fölé tornyosuló gőzmozdony Balatonalmádiban. Ma már nehéz elképzelni, de egy évszázaddal ezelőtt gőzmozdonyok zakatoltak Veszprém és a Balaton között. A Balatonalmádi-Öreghegy hídján látható 375 680-as mozdony ennek a vasútvonalnak állít emléket, amelyen a forgalmas Azúr Expressz is robogott. Az üzemeltetést gazdaságtalanságra hivatkozva szüntették meg a vonal 60. évfordulóján, majd a síneket 1974-ben végérvényesen lebontották. Az öreghegyi megálló a monarchia utolsó éveiben virágzó vasútállomásként szolgált, évtizedekkel az utolsó vonat nyoma után itt ma már bicikliút kanyarog, de kiránduló pontnak is kiváló. Az ipari műemlék az egykori vasúti-híd pillérein pihen, amelyre a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program keretében egy mozdonyportré is felkerült.
Bár az Öreghegy vasútállomás épülete már csak emlék az 1990-es évekbeli nyaralóvá építése után, a Balatonalmádi fürdő állomás továbbra is aktív központ a település életében, sőt, a Kéktúra pecsétgyűjtő helyszíneinek részét képezi. Az öreghegyi állomás így, még ha csak misztikus berkekben is, de a mai napig egy izgalmas pontja a vasúti világnak.
Resti újraértelmezve
Ha már gőzmozdony, akkor a csopaki vasútállomás is büszkélkedhet hasonló muzeális értékkel: 2000 májusában egy 375-ös mozdony érkezett az állomásra, ami azóta a dekorációs szerepen túl szabadtéri vasúti múzeumként is üzemel – érdekessége, hogy a lámpájában palackpostát is elrejtettek. Ám nem a rejtett palackposta az egyetlen, ami nem várt fordulattal lep meg: a csopaki állomás egy igazi gasztro-oázis, és egyúttal azt is állíthatjuk, hogy itt található a környék legkisebb bisztrója. Az igazi „vonat-élményhez” elengedhetetlen a jól ismert resti hangulat, ezt Csopakon újragondolt formában ismerhetjük meg.
Fotó kredit: Környei Ernő
A perontól pár lépésre az egykori vasúti épületben üzemel a Csopaki Resti by Laurel, itt egy fáradt utazás után a rántott húsos szendvics helyett a degusztációs menüből választhatunk. Az állomás nosztalgikus hangulata és a felsőkategóriás éttermek vegyítése üde harmóniát teremt, kissé utópisztikus világba kalauzol minket. Minden olyan, mintha egy igényes lakásétteremben lennénk, csak itt a jazz zene helyett a vonatok robaja szól.
Fotó kredit: Környei Ernő
Az utolsó kisvasút
Az alcímmel ellentétben, valójában nem ennyire szomorú a helyzet – a balatonfenyvesi kisvasút ugyan az utolsó, ami naponta, menetrend szerint üzemel, viszont aggodalomra semmi ok, hiszen jobb állapotban van, mint újkorában! A Balatonfenyvesi Gazdasági Vasút, közismertebb nevén fenyvesi kisvasút az elmúlt években teljes korszerűsítésen esett át: állomásain akadálymentesített terek, kerékpártárolók találhatók, a Buzsák-Csisztafürdő megálló esetében pedig egy kisméretű kilátótorony is felépült, amit a gazdag természeti élővilágnak köszönhetően madárlesként is kipróbálhatunk – továbbá a fejlesztésben díszparkok, játszóterek is helyet kaptak. A kisvasút varázsát az adja, hogy még ma is kisdiákok használják és üzemeltetik, így a közszolgáltatási szerepe mellett turisztikai célpontnak is beillik. A vasúti romantika tovább tetőzik a Fekete István műveit idéző környezetben – a vonatablakból a berek gazdag állat- és növényvilága tárul a szemünk elé.
Méltó emlék
Hasonló rekonstruáláson esett át a Veszprémvölgyi kisvasút is, azzal az apró különbséggel, hogy az már nem zakatol máshová. Az Úttörővasút néven elterjedt mozdony a veszprémi Vidámparkot és a Kittenberg Kálmán Vadasparkot csupán 10 évig kötötte össze, mégis kiemelkedő szerepe volt a város történetében – ennek emlékét viszont eddig csak nyomokban lehetett felfedezni. Pár évvel ezelőtt megszületett a „Veszprémi kisvonat 2.0. kezdeményezés”, amelynek célja az eredeti vonat helyreállítása, majd kiállítása. A projekt a helyi civileknek és az önkormányzatnak köszönhetően 2022 októberében megvalósult: a Gulya-domb alatti szakaszon az Úttörővasút az eredeti színeiben ragyog, játék műszerfala kicsik számára is használható, és beépítették a belső fa bútorokat is, továbbá a kihelyezett táblákat olvasva visszazakatolhatunk 80 évet az időben. Ha mélyebben érdekel minket a kisvasút vonalának története, a Túrajó Vidámpark Anno sétáján lehetőségünk nyílik megismerkedni a részletekkel, miközben felfedezzük az egykori szabadidőközpont elfeledett világát.