Ugrás a tartalomhoz

Helyszín címkék:

    Le sem tudjuk venni a szemünket róluk: beszédes címkék, mesélő üvegek

    0:00
    0:00

    Francisck Réka Alíz

    Hogyan készül el egy díjnyertes boroscímke? Mi az a retina-jutalom? Hol találkozik a grafikai tervezés és a pszichológia világa? A dizájn, valamint a turizmus és vendéglátás meglepően széles keresztmetszetéről beszélgettünk Ördögh Lászlóval és Drozsnyik Dáviddal, a Graphasel Design Studio alapító tulajdonosaival.
    Hogyan készül el egy díjnyertes boroscímke? Mi az a retina-jutalom? Hol találkozik a grafikai tervezés és a pszichológia világa? A dizájn, valamint a turizmus és vendéglátás meglepően széles keresztmetszetéről beszélgettünk Ördögh Lászlóval és Drozsnyik Dáviddal, a Graphasel Design Studio alapító tulajdonosaival.

    Andrássy Kúria & Spa, BalatonBike365, evezős Európa-bajnokság Szegeden, LUA Resort, Pátzay Borbirtok, Spice of Europe, Tokaj Gin, WOW Hungary – ez csupán töredéke az ország egyik legismertebb brand- és kommunikációs dizájnstúdiójában elkészült, vagy éppen zajló projekteknek. A Graphasel Design Studio számos rangos díjjal büszkélkedhet, a hazai RGB Kreatív Design Awardtól kezdve a Red Dot Design Awardig. „A Red Dot Design Award az egyik legmagasabb dizájn minősítés, amelyet a szakma világszerte is elismer. Eleinte leginkább nekünk volt fontos erre nevezni – látni szerettük volna, hol és hogy állunk a nemzetközi mezőnyben” – mondja Ördögh László. „Mára viszont az ügyfeleink is vágynak arra, hogy megmérettessen egy-egy munkánk – amely az ő munkájuk is egyben, s az esetleges díj így voltaképp közös. Ma már sokak számára egyértelmű, hogy termékfejlesztésnél nemcsak a belbecsre, de a külcsínre is illik gondolni, és bele is adnak apait-anyait. Nézetem szerint ez a fajta igényesség viszi előre a világot. A magyar szakmai díjak is egyre nívósabbak, nőttön nő az ázsiójuk. Visszatérve a Red Dot Design Award-ra: díjaztak számos kategóriában, például egy illusztrációs munkájukért, amit vállalati társadalmi felelősségvállalás (CSR) keretében vállaltunk, továbbá csomagolás kategóriában: 2024-ben például a badacsonyi Pátzay Borház és a tatabányai kávépörkölő HERZ New York Coffee Roasters termékeinek megjelenése, valamint az új évezred első magyar vermutjának, Molnár Balázs és Nagy Zoltán Moena Wermut névre keresztelt nedűjének buja címkéje keltette fel a zsűri érdeklődését. Az első Red Dot díjunkat kommunikációs dizájn kategóriában a Dávid művészeti vezetésével elkészült Dubicz-címkecsaláddal érdemeltük ki, még 2018-ban, majd szinte minden évben sikerült elhozni párat, ahogyan több German Design Awarddal, olasz A’ Design Awarddal és számos holland díjjal is rendszeresen elismerik a munkánkat.

    „Meggyőződésünk, hogy minden márka mögött áll egy történet – ez a mottónk is.”

    „Az a tapasztalatunk, hogy egy önazonos márka hitelesen tudja elmesélni a saját történetét, úgy verbálisan, mint vizuálisan” – mondja Drozsnyik Dávid. „Hogy összeálljon a sztori, sokat beszélgetünk a megrendelőinkkel. Feltérképezzük, mi a missziójuk, mi a termékük megkülönböztető ereje. Megvizsgáljuk a versenytársakat és a benchmarkokat is. Az a célunk, hogy az ügyfél végül azt lássa viszont, amire vágyik.” – teszi hozzá. „Ez a folyamat hol hosszabb, hol rövidebb – és leginkább talán egy interaktív társasjátékhoz hasonlít. A HERZ esetében például, őszintén, már nem is tudnám megmondani, hogy a sok disputa közepette végül ők, vagy mi álltunk elő az ominózus narancssárga használatával – a lényeg, hogy ez az erőteljes szín azóta ikonikussá vált. Előfordul, hogy már az elején pontosan körvonalazódik, hogy mi a nyerő irány” – fűzi hozzá Ördögh László, egy borászatot hozva fel példaként.

    Érzelmi húrok pendülése

    „A füredi Villa Gyetvai Borbirtok legkönnyedebb borainak címketerveivel a balatoni lét hangulatát igyekeztünk megragadni. A borbirtok tulajdonosa, Gyetvai Zsolt eredetileg építész – valaki, aki hisz a betonban és van egy erőteljes vonzódása a Bauhaus iránt. Elmondta, hogy szentimentálisan kötődik a Balatonhoz, és tulajdonképpen nem is nyáron szereti leginkább. Így mi sem a triviális oldal felől közelítettünk. Az alap boraikon egy tiszta, geometrikus spirális álmenet hozza a ködös balatoni hangulatot, mely címkék az elsősorban éttermekbe és borkereskedésekbe készültek, ebben az esetben nem volt cél, hogy harsány polcképük legyen, hiszen leginkább egy sommelier kezében láthatja a vendég a palackokat. A legújabb könnyű boraik esetén a kiindulópontot a Balatonhoz sokáig szorosan tapadó képeslapok kultúrája adta, de nem a „képes oldal”, hanem a személyes üzeneteket tartalmazó hátlap, innen jött az ismert hullámvonal-motívum. A címkék legfontosabb vizuális eleme egy-egy monokróm fénykép lett. Ezeknél olyan spontán hangulatfotókat kerestünk, amelyeket akárki elkészíthet, aki a Balatonon időt tölt. Bár akkor és ott lehet, hogy nem tűnnek különlegesnek, ezek azok a képek, amelyeket évtizedek múlva is mosollyal az arcunkon nézünk újra. Mindez kiegészül egy „blur” hatással, valamint némi geometrikus képalkotással: hol a nap, hol egy szőlőfürt bukkan fel formaként, kortárs megfogalmazásban.”

    Merre van az arra?

    A két művészeti vezető szerint egy új márka megalkotásának folyamata különösen izgalmas. „Ilyenkor úgymond feltesszük a műtőasztalra az érzelmeket és asszociációkat.” – mondja Ördögh László. „Kutatni kezdünk, hogy a leendő arculat milyen értékeket képvisel, kihez és milyen hangnemben szól, vagy hogy például a jungi archetípusok közül mi rendelhető mellé – így előbb-utóbb összeáll egy absztrakt márkaszemélyiség.”  Drozsnyik Dávid hozzáteszi: „Fontos, hogy szerethető tulajdonságokkal felruházott identitást hozzunk létre. Az országos turisztikai arculat egykori megformálásánál – amely esetben a hagyományok és a közösséghez tartozás révén könnyű érzelmi húrokat megpendíteni – különösen fontos volt jól eltalálni, hogy mi az, ami szerethető, anélkül, hogy elragadtatnánk magunkat, és szélsőségesen nyilvánulnánk meg.” Ördögh László megjegyzi: Sokan vagyunk tele sztereotípiákkal – ezt általában negatívumként szokás felhozni. De én azt hiszem, hogy a sztereotípiák hasznosak is lehetnek. Például látogatóirányítás, navigáció tervezésekor ezekre lehet és kell is támaszkodni: muszáj mindenki számára érthető, egyértelmű iránymutatást adni. Nem jó, ha bárki is bolyong egy szálloda folyosóján, mert nem tud értelmezni egy „túlgondolt” piktogramot.

     

    Drozsnyik Dávid elárulja, hogy amikor felkérést kaptak az Andrássy Kúria & Spa komplett arculatának megtervezésére, melynek a navigáció ugyanúgy része volt, mint a szállodában dolgozók névjegykártyáinak, vagy az étlapok dizájnjának a megálmodása, az Andrássy család címeréből merítettek ihletet.

    „Az abban szereplő hármasság, mely koronák formájában jelenik meg, kitűnő vizuális kapcsolódást jelentett a wellness és spa szolgáltatásokat tömörítő lótusz motívummal. Ettől merőben eltér a LUA Resort stílusa, ahol az arculati koncepciót az egymással látszólag ellentétben álló letisztult természetesség és a hedonista luxus egybeolvadása adja. Náluk finom grafikai megoldásokkal, homokszórás jellegű illusztrációs elemekkel, természetes anyaghasználattal dolgoztunk.”

    Dizájn-szolgáltatók

    A Graphaselnél 20 fő, továbbá általában kettő, Erasmus programon keresztül érkező gyakornok szorgoskodik – leginkább egyetemi műhelymunkára hasonlító keretek között. „Amit viszünk, az a klasszikus értelemben vett alkalmazott művészet” – jegyzi meg Ördögh László. „Bár furcsa ezt így kimondani, de egy bizonyos hűvösséget mutatnunk kell az ügyfeleink felé – úgy értem, nem sértődhetünk meg, ha nem tetszik nekik, amit az első skiccen látnak. Eleve nem is engedhetjük meg magunknak, hogy kizárólag egyféle tervet tegyünk le eléjük. Fontos, hogy azt érezzék, van választásuk, ezért több ember különböző stílusa és nézőpontja adódik össze egy-egy munkánál. Ezzel együtt, az idők során már megfigyeltük: előbb-utóbb elkezdünk kötődni a márkákhoz, melyekkel dolgoztunk, dolgozunk. Mondhatjuk, hogy márkahűek vagyunk.” – teszi hozzá nevetve, míg tulajdonostársa rákontráz: „Jó látni, hogy ez fordítva is így van: a szintén hazai és Red Dot Design díjat nyert Opera Gin mellett, a Seven Hills Distillery például rendületlenül visszatér hozzánk, amikor valami új párlatot dob piacra.

    Mi „bújtattuk köntösbe” a Tokaj Gint, majd szőlőből készült vodkájukat is – mindkettőnél taktilis élményre építve: azon túl, hogy szitázással került föl az illusztráció a palackokra, fókuszba került a lencse effekt is a tervezés során – a folyadékkal teli üvegek izgalmasan torzítják az apró részleteket, amit azonnal kézbe szeretne venni az ember: forgatni, megtapintani, vizsgálni a matt és fényes felületek változatosságát. Ezt mi úgy hívjuk: retina-jutalom. Ez a megközelítés legalább annyira progresszív, mint amennyire az az elgondolás, hogy Tokaj-Hegyalján, az aszúborok hazájában gint és vodkát is lehet készíteni – illetve immár whisky-t is: legújabb termékük palackjára rettentően büszke a Graphasel!

    "Szoktuk mondani, hogy azért dolgozunk, hogy fejlesszük a magyar vizuális kultúrát. Ebben az ügyfeleink remek partnerek!”

    FOTÓK:  portré: Balázs Attila, HERZ: Balogh Kata, Gyetvai: Villa Gyetvai, LUA: Balázs Attila, Tokaj Gin: Balázs Attila, Sevenhills Whisky: A Borfotos

    Hirdetés